Tworzenie schematu księgowania dla MK RP

W tym artykule pokażę Ci jak stworzyć swój pierwszy prosty schemat księgowania w Scanye dla programu księgowego Mała Księgowość RP.

Jeśli wolisz wersję video to tutaj znajdziesz krótki filmik od mojej koleżanki z zespołu - Oli.

Schematy księgowania to sposób, który znacznie ułatwia pracę na Scanye pod program Mała Księgowość RP.

Schematy zapewniają:

  • przypisanie konta księgowego do opisu,

  • stworzenie procedur księgowania konkretnych rodzajów faktur,

  • przejrzystość ekranu potwierdzania faktury.

Jak wykorzystać schematy księgowania w Twojej pracy?

Przygotuj odpowiedni schemat, gdy będziesz go potrzebować.

Schematy księgowania w Scanye zostały przygotowane w ten sposób, abyś mogła tworzyć je na bieżąco. Gdy zaczynasz pracę na nowym formularzu, podczas potwierdzania pierwszej faktury wystarczy, że przejdziesz tylko kilka kroków. Przykładowo dla księgowania pozostałych wydatków:-

  • kliknij w przycisk Nowy schemat, co przeniesie Cię do takiego okna:

  • kliknij w Stwórz schemat od zera,

  • Uzupełnij :

  • Opis pozycji - opis konkretnej pozycji na FV

Pola Nazwa schematu i Opis faktury uzupełnij dowolnie.

Scanye będzie zapamiętywało każdy wprowadzony opis faktury, dzięki czemu przy kolejnym potwierdzaniu, opis będzie można wybrać z listy rozwijanej. Poszczególne opisy można usunąć za pomocą krzyżyka.

  • Konto księgowe - nazwa konta musi być identyczna, jak nazwa konta księgowego w MK RP w celu prawidłowego przypisania faktury. Jeśli na fakturze masz tylko pozycję z paliwem - użyj dedykowanego konta księgowego z MK RP.

  • Oznaczenie dowodu - określ rodzaj dokumentu wybierając pozycję z listy.

  • Kolumna KPiR - w tym polu wybierz prawidłowy numer kolumny księgowej.

  • W polu Kwota KPiR określ odpowiednią kwotę KPiR z listy rozwianej.

  • Odliczenie VAT- wybieramy tu % odliczenia VAT dla FV zakupowych - 0%, 50%, 100%

  • kliknij w Utwórz schemat (w prawym dolnym rogu)

Brawo, stworzyłaś swój pierwszy schemat w Scanye!

W dalszej kolejności, potwierdź kilka faktur z tym schematem i zaimportuj je do programu księgowego.

Pamiętaj też, że jeśli nie chcesz przypisać konta księgowego do opisu, przy prostych fakturach rozchodu/przychodu zawsze możesz po prostu uzupełnić pole Konto księgowe i Opis już na ekranie potwierdzania faktury.

W obu scenariuszach, zapamiętamy określone pozycje księgowe dla pary kontrahentów.

W tym miejscu, również możesz przejść do okna edycji schematu, klikając w zielony ołówek, a także w przypadku potwierdzania więcej niż jednej faktury, zachować zapisany schemat klikając w symbol kłódki.

Ikonką kosza usuniesz schemat - zapoznaj się uważnie z komunikatem, który wtedy wyskoczy.

W obu scenariuszach, zapamiętamy określone pozycje księgowe dla pary kontrahentów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o schematach, odwiedź nasze FAQ i inne artykuły o schematach księgowania